| Integrating success.

HT Verboom Transportsystemen voegt zich bij GreenV

HT Verboom Transportsystemen, ontwikkelaar, producent en installateur van interne logistieke systemen voor de kassenbouw, wordt onderdeel van GreenV, de groep waarvan sinds eind 2020 ook installatiebedrijf Stolze en kassenbouwer Prins Group deel uitmaken. Verboom denkt zo, met de ondersteuning van GreenV, beter uitvoering te kunnen geven aan haar internationale groeistrategie.

HT Verboom Transportsystemen B.V. is in 1998 opgericht door directeur-eigenaar Herman Verboom, begonnen als onderaannemer bij het installeren van transportsystemen en later ook actief in het renoveren en het voor hergebruik klaarmaken van tweedehands transportsystemen. Sinds enkele jaren wordt de langjarige kennis en ervaring die hands on aanwezig is binnen de onderneming ingezet voor het ontwerp, de productie, de installatie en het onderhoud van zelf ontwikkelde transportsystemen voor containers. Deze staan in de markt bekend als degelijk en operationeel uiterst betrouwbaar.

HT Verboom maakte de afgelopen jaren een stormachtige groei door. In enkele jaren tijd verdriedubbelde de omzet, met een substantiële verwachte groei de komende jaren. Deze toenemende vraag komt niet alleen uit de bestaande bloemen- en plantensector, maar ook voor een steeds groter deel uit de toepassing van geautomatiseerde interne transportsystemen in andere sectoren en gewassen zoals sla, medicinale cannabis en indoor-farming. Dit zijn complexe projecten waar klanten steeds vaker vragen om geïntegreerde oplossingen.

Herman Verboom: “We blijven zelfstandig interne transportsystemen aan onze bestaande en nieuwe relaties leveren en onderhouden. Zowel direct aan eindklanten als via tussenpartijen. Daaraan verandert niets. Tegelijkertijd zien we enorme internationale kansen, maar willen we die succesvol kunnen verzilveren dan zullen we als organisatie mee moeten groeien en dat kan in groepsverband beter dan zelfstandig. GreenV heeft met Prins Group, Stolze en haar lokale partners veel kwaliteit in huis en ervaring met internationale projecten waaronder in Noord-Amerika, een markt waar wij ook sterk zijn. Daarnaast heeft GreenV recent een divisie opgezet die zich richt op indoor-farming en waarvan wij veel verwachten.”

Interne transportsystemen: steeds uitdagender projecten

Dat er in de tuinbouwsector wereldwijd vaker sprake is van grote personeelstekorten, maakt het inzetten van geautomatiseerde interne transportsystemen voor steeds meer telers een logische of zelfs noodzakelijke stap. Maar ook voor investeerders, die in toenemende mate de kassensector betreden en op zoek zijn naar grootschalige turn-key kasoplossingen “In die ontwikkeling willen wij mee, maar we realiseren ons heel goed dat dat spel complexer en technisch uitdagender is dan de traditionele tuinbouw. De trajecten zijn groter en bevatten meer valkuilen omdat we vaker te maken krijgen met partijen en markten op voor ons nieuwe speelvelden. Tegelijkertijd willen we wel blijven doen waar we wereldwijd om bekend staan: betrouwbare systemen opleveren die doen wat klanten willen, en dus functioneren. Altijd en overal”, aldus Verboom.

Hoewel de onderneming al vaker is benaderd voor samenwerking dan wel overname, is de keuze uiteindelijk op GreenV gevallen. “De combinatie van HAL als betrokken langetermijninvesteerder in GreenV die verstand heeft van de sector, en de aanwezigheid van twee andere tuinbouwbedrijven die we goed kennen en waarmee we al succesvol samenwerken, gaf de doorslag. We worden via deze overname ook aandeelhouder van GreenV en krijgen toegang tot ondersteuning en expertise die we zelf minder in huis hebben, bijvoorbeeld op het gebied van HR en bij het managen van grote internationale contracten en het voldoen aan vaak ingewikkelde lokale wet- en regelgeving. Zo kunnen wij ons naar de toekomst toe blijven richten op waar we goed in zijn. Voor onze circa 35 medewerkers en vaste flexibele schil van specialisten – deels in de fabricage, deels in R&D en deels in de buitendienst – verandert er niets behalve dat we voorbereiden op verdere groei. We blijven doen wat we doen, en ik persoonlijk blijf mijn huidige werkzaamheden 100% voortzetten.”

Strategische versterking

Ton Vernaus, bestuurder bij GreenV, is verheugd over de acquisitie en toetreding van HT Verboom tot de groep. “De geautomatiseerde oplossingen van HT Verboom vormen een antwoord op het groeiende probleem van arbeidstekorten in de tuinbouwsector en het streven naar optimalisatie van teeltrendement. HT Verboom zien we als een strategische versterking van het ecosysteem van leidende specialisten in de tuinbouw dat we willen bouwen. En een versterking van de leidende rol die GreenV wil hebben bij de ontwikkeling van nieuwe productiesystemen die bijdragen aan duurzaamheid en een beter rendement. Samen met partners binnen en buiten de GreenV-groep is alle kennis aanwezig om zowel deelprojecten als turn-key totaaloplossingen te leveren aan iedere partner of eindklant.”

Geert van Veen, directeur van kassenbouwer Prins Group en bestuurder bij GreenV, kent Herman Verboom en zijn mensen al jaren. “Ze bedenken en maken geweldige transportoplossingen en zorgen dat ze onder alle omstandigheden ook echt werken. En dat is niet vanzelfsprekend, zo kan ik beamen. Ik vind het geweldig dat Herman onderdeel wordt van GreenV en samen met Stolze, Prins en HAL verder gaat ondernemen. We spreken elkaars taal en weten wat we aan elkaar hebben. Met dit kwaliteitsbedrijf erbij hebben we als groep een nog krachtiger verhaal naar de markt.”

Afronding van de voorgenomen transactie is onderhevig aan gebruikelijke voorwaarden voor transacties van deze aard. Partijen doen geen nadere mededelingen over de financiële details van de overname.

Lees verder

Heeft u ook een melding gehad van uw verzekering dat uw bedrijf voor 1 januari 2022 Scope 10 geïnspecteerd dient te zijn? In dat geval
Per 1 januari 2022 treedt John van der Wilk als Global Sales Director in dienst bij GreenV, de groep waarvan ook installatiebedrijf Stolze en kassenbouwer
Stolze is recent te gast geweest bij de Hortibiz-podcast, waar onze eigen Martin Slootweg zijn expertise deelde over een van de meest kritieke elementen in