Heeft u een betrouwbaar alarmsysteem?

Waarschijnlijk heeft u al een werkend alarmsysteem, maar heeft u er wel eens naar gekeken of dit systeem nog wel veilig en betrouwbaar is? Als richtlijn kunt u aanhouden dat de betrouwbaarheid van uw melder versneld zal afnemen wanneer deze ouder is dan 10 jaar. Dit komt door bijvoorbeeld het missen van aansluiting bij de huidige technologie, slijtage aan de printplaat of het uitfaseren van netwerken.

De kans op storing neemt toe en na verloop van tijd wordt het onmogelijk te voorspellen wanneer de alarmmelder het begeeft. Wachten tot dit gebeurt kan ertoe leiden dat u tijdelijk zonder alarmering zit of dat de melder het tijdens een calamiteit niet doet. Dit risico wilt u natuurlijk niet lopen, maar hoe weet u nu of uw alarmsysteem toe is aan vervanging?

Verouderde alarmsystemen

In een eerder nieuwsbericht hebben we u laten weten dat het Adésys Controle Centrum (ACC) wordt uitgeschakeld in 2021 vanwege een verouderde applicatie. Met de Octalarm-IP maakt u gebruik van het ACC door bijvoorbeeld lijnbewaking, instellen op afstand, alarmstatus en logboek bekijken. Wanneer u een Octalarm-IP heeft is het dus goed om te kijken naar een nieuwe alarmmelder. Ook wanneer u gebruik maakt van een melder die nog ouder is, is het verstandig een nieuwe aan te schaffen. Het gaat dan om onderstaande telefoonmelders en modems.

  • Modalarm-D / 1200D / T
  • Octalarm (1e en 2e generatie)
  • Octalarm-T serie (T1 t/m T16)

Daarnaast zijn telecomproviders begin 2020 gestart met het uitfaseren van 2G en 3G netwerken.
Hierdoor is de levensduur van oudere type melders beperkt en moeten deze over uiterlijk 5 jaar (eventueel vervroegd) vervangen worden. Het gaat om onderstaande alarmmelders:

Bent u goed verzekerd?

Misschien werkt uw alarmsysteem nog prima, maar bent u ervan op de hoogte dat uw verzekeraar ook bepaalde eisen stelt aan uw alarmsysteem? Om misverstanden over de dekking van uw verzekering te voorkomen, is het belangrijk om te weten welke voorwaarden voor uw verzekering gelden. Dit leest u in uw polisblad. De verplichtingen rondom de gekozen melder en de wijze waarop u hiermee omgaat verschilt per verzekeraar. Hieronder een aantal punten die over het algemeen door de verzekering worden geëist:

  • Het alarmeringssysteem mag niet afhankelijk zijn van de netspanning maar moet onafhankelijk kunnen functioneren. Het systeem moet daarom voorzien zijn van een eigen accu met voldoende vermogen.
  • In verband met slijtage worden accu's om de 2 jaar vervangen.
  • Alarmapparatuur moet wekelijks worden getest.
  • Beveilig alarmapparatuur tegen overspanning aan de voeding- en signaalzijde.
  • De alarmmelding gaat altijd naar minimaal twee telefoonnummers van één of meer personen.
  • Deze personen treden met betrekking tot de alarmsituatie snel, doeltreffend en adequaat op. Per verzekeraar kan de invulling van snelheidslimieten verschillen.
  • De kiezer wordt als eerste op het telefoonnet aangesloten, zodanig dat een alarmmelding altijd voorrang neemt op andere aangesloten toestellen.
  • De netwerken waarover alarmapparatuur kan alarmeren wordt redundant uitgevoerd. (Vaste telefonie en GSM gecombineerd in 1 alarmtoestel).
  • De kiezer dient te zijn voorzien van een automatische nummerherhaling met acceptatieprocedure.
  • De verzekerde is altijd zelf verantwoordelijk voor doormelding en ontvangst van de alarmsignalen.

Veilig alarmeren met de Octalarm-Touch

De meest recente en complete melder die wij aanbieden is de Octalarm-Touch. Deze alarmmelder omvat de nieuwste technieken en maakt het mogelijk veilig en betrouwbaar te alarmeren via de hedendaagse digitale netwerken. Sinds kort kunt u met de Octalarm-Touch ook gebruik maken van de bijbehorende app voor Android of IPhone. Via pushberichten ontvangt u alarmen direct op uw smartphone. Daarnaast kunt u op afstand uw alarmstatus bekijken en eventueel instellingen wijzigen. Hiermee heeft u uw alarmmelder letterlijk 'op zak'.

Is uw alarmsysteem nog betrouwbaar?

Wilt u weten of uw alarmsysteem nog betrouwbaar is of wilt u meer informatie over de Octalarm-Touch? Neem contact op met ons verkoopteam via verkoop@stolze.nl of 0174-513779.

(27-11-2020)

Terug naar het overzicht